Piknik nad Odrą 2020

W tym roku Piknik nad Odrą odbył się wyjątkowo 5-6 września, w nieco zmienionej lokalizacji – przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. Impreza zgromadziła ponad 100 wystawców z całej Polski i z zagranicy. Nie zabrakło stałych punktów programu, takich jak targi turystyczne MARKET TOUR, Aleja Produktów Tradycyjnych, Wielkie Gotowanie, Jarmark Rozmaitości czy atrakcje dla dzieci. Od kilku lat w piknikowy krajobraz wpisuje się Festiwal Smaków Food Trucków i Strefa Browarów Rzemieślniczych. Nowością były Jarmarki Sztuki i Rękodzieła, które zawitały na zadrzewionych alejkach. Piknikową scenę zastąpiło Studio Rotunda tworzone wspólnie z portalem wSzczecinie.pl. Na ogromnym telebimie ustawionym w centrum festiwalu mogliśmy obejrzeć wywiady z zaproszonymi gośćmi i relacje na żywo z terenu imprezy.

TARGI TURYSTYCZNE MARKET TOUR – turystyka ramię w ramię z edukacją

To była już 29 edycja targów MARKET TOUR. Swoje stoiska przygotowały zarówno miasta z całej Polski, uzdrowiska i obiekty SPA, organizacje turystyczne, jak i przewoźnicy czy obiekty związane ze sportem i podróżami. Mogliśmy skorzystać również z oferty edukacyjnej. Małopolska – region partnerski, zachwycała bogactwem kolorów. „Jesteśmy naszym kamperem małopolskim razem z Krynicą-Zdrój, z flisakami. Na naszym stoisku można wygrać czerwone małopolskie korale” – mówi Paweł Mierniczak – „Przybliżymy Państwu chyba najbardziej znaną melodię polską, czyli hejnał krakowski. Zabrzmi z wieży muzeum, a później liczymy na to, że mieszkańcy Szczecina będą chcieli usłyszeć na żywo ten hejnał na rynku krakowskim”. W piknikowym Studiu Rotunda rozmawialiśmy o wypoczynku w miastach, które wystawiały się w naszych alejkach – Olsztynie, Toruniu i Gorzowie Wielkopolskim. Swoją ofertę przedstawiła również Świdnica oraz miasto gospodarzy – Szczecin. Choć w tym roku przyjazd gości z zagranicy był utrudniony, udało nam się ugościć przedstawicieli Gran Canarii. Tak Magda Adamczyk mówi o hiszpańskiej wyspie: „Możemy sobie poleżeć, jest co pozwiedzać, można bardzo aktywnie spędzić czas, jest też bardzo dużo miejsc takich, które można odwiedzić pod kątem zwiedzania zabytków, historycznych miasteczek”. Zainteresowani turystyką uzdrowiskową i relaksem w SPA mogli odwiedzić stoiska Villi Cottonina, Uzdrowiska Kamień Pomorski i Kompleksu Wczasowo-Rehabilitacyjnego Jantar-SPA. Nie mogło zabraknąć przedstawicieli Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 i organizacji turystycznych – Małopolskiej OT, Zachodniopomorskiej Regionalnej OT, a także lokalnych OT – LOT w Toruniu, LOT w Mielnie i LOT „Serce Kaszub”. Jak co roku, oczy cieszyło wyjątkowe drewniane stoisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – „Wypoczywaj na wsi”, promujące agroturystykę. Do uprawiania sportów ekstremalnych zachęcało centrum wspinaczkowe Big Wall. Tym razem postanowiliśmy połączyć targi turystyczne z ofertą edukacyjną i atrakcjami dla najmłodszych. Na stoisku Discover Pomerania prowadzono quiz wiedzy o Pomorzu Zachodnim, gmina Złotoryja pokazała jak płucze się złoto, Pomerania Fun Park zaprezentowała największy rodzinny park rozrywki w regionie, firma ICS Solar przygotowała ekowarsztaty, Wody Polskie zorganizowały grę w koło fortuny, a Robopark przyprowadził niezwykłych gości. O edukację europejską zadbał punkt Europe Direct. Ofertę nauki języków obcych przedstawiły szkoły – British School oraz Osiedlowe Szkoły Językowe. Na stoiskach Wiadomości Turystycznych, Zapolu i Optimy można było zapoznać się z wydawnictwami turystycznymi i ofertą usług drukarskich. Czymże byłaby turystyka bez transportu? Jego reprezentację tworzyły przewozy promowe Unity Line oraz Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej ze swoimi retro busami.

WIELKIE GOTOWANIE i kwaśnica z samiuśkich gór

Regionem partnerskim Pikniku nad Odrą i Wielkiego Gotowania była Małopolska, nie mogło więc zabraknąć typowo góralskiej potrawy. Już od 4:00 rano pod ogromnym kotłem palił się ogień, na którym wrzało 2 500 litrów kwaśnicy. Do jej ugotowania wykorzystaliśmy niemal pół tony kiszonej kapusty. W trakcie gotowania nasz kucharz, Krzysztof Górski, opowiedział co nieco o historii zupy i użytych składnikach: „Są różne teorie na temat kwaśnicy. Niektórzy mówią, że kwaśnica to była taka zupa postna, typowo postna, nawet boczku tam nie było, tylko woda z kapusty, ziemniaki i to wszystko (…). Kwaśnica wyewoluowała i też już jest zupą elegancką i wręcz w górach poszukiwaną. W zasadzie to chyba już nie ma restauracji, w której by nie serwowano kwaśnicy”. Pierwsze porcje tradycyjnie zostały rozdane przez gospodarzy – Wicemarszałka Województwa Zachodniopomorskiego – Olgierda Kustosza, Dyrektora Małopolskiej Organizacji Turystycznej – Pawła Mierniczaka oraz Prezesa Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Turystyki ZART – Wojciecha Helińskiego. Tym razem potrawa z Wielkiego Gotowania była serwowana przez całe dwa dni. Nasz partner – Netto, przygotował również coś dla najmłodszych miłośników gotowania – setki fartuszków Masterchef Junior, które zostały rozdane w trakcie imprezy.

ALEJA PRODUKTÓW TRADYCYJNYCH – regionalne produkty z Pomorza Zachodniego i Wielkopolski

Turystyka wiąże się nie tylko ze zwiedzaniem nowych miejsc i zabytków, ale także poznawaniem produktów regionalnych, nowych potraw i poszukiwaniem niespotykanych nigdzie indziej smaków. W tym roku podczas Pikniku nad Odrą nie zabrakło przedstawicieli Wielkopolski, którzy na swoim stoisku prezentowali tradycyjne przetwory. Jak co roku, gościliśmy również wystawców z Pomorza Zachodniego. W uroczych drewnianych domkach można było nabyć regionalne miody, wina czy paprykarz z dorsza.

ROZMAITE JARMARKI – piknikowe pamiątki i atrakcje dla dzieci

Piknik nad Odrą od lat przyciąga spacerowiczów, rodziny z dziećmi i grupy przyjaciół. To festiwal, na którym każdy znajdzie coś dla siebie – nie inaczej było w tym roku. Dzieci chętnie korzystały z przygotowanych atrakcji, dmuchanych zamków oraz stanowisk z kolorowymi warkoczykami i tymczasowymi tatuażami. Jarmarki Sztuki swoją różnorodnością zachęcały do zakupu rękodzieła. W jarmarkowych alejkach można było znaleźć słodkie i słone przekąski, biżuterię, kosmetyki, wyroby z drewna i skóry, ceramikę, zabawki i szczecińskie pamiątki. Dzięki partnerowi Pikniku – Lotto, dorośli mogli spróbować szczęścia w grach losowych.

PIKNIK NAD ODRĄ – kuchnie świata i alkohole kraftowe

Centrum festiwalu wypełnił Festiwal Smaków Food Trucków i Strefa Browarów Rzemieślniczych. Restauracje na kółkach serwowały potrawy ze wszystkich stron świata. Uczestnicy mogli spróbować amerykańskich hamburgerów i pastrami, meksykańskich quesedilli i burrito, azjatyckich bułeczek bao, czy włoskiej pizzy. Miłośnicy słodkości chętnie ustawiali się w kolejkach przy owocach w czekoladzie i churrosach. Na tarasie Wałów Chrobrego stoiska rozstawiły browary z całej Polski. Przy pięknym widoku na Odrę można było skosztować piw warzonych w różnych stylach – od lagerów, pszenicznych, przez IPĘ, kwaśniejsze soury i piwo marcowe, po piwa ciemne, portery.

Choć tym razem festiwal inaugurował raczej rozpoczęcie jesieni niż wiosny, to z całą pewnością zostanie zapamiętany przez wystawców i odwiedzających. Nie zwalniamy tempa i szykujemy się do edycji 2021, a tak tegoroczny Piknik nad Odrą podsumowuje Prezes Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Turystyki – Wojciech Heliński: „Chcielibyśmy wrócić jednak do tego terminu majowego, czyli drugi weekend maja, który od kilkunastu już lat w Szczecinie przyjął się dla tej imprezy. Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda się go zrealizować w tej formule, natomiast również myślimy o jakiejś formule edycji jesiennej, gdyż ona też jest pożądana i może znaleźć swoje miejsce tutaj w Szczecinie”.

Targi Turystyczne Market Tour
Targi Turystyczne Market Tour
Targi Turystyczne Market Tour
Targi Turystyczne Market Tour