Piknik nad Odrą 2020

W tym roku Piknik nad Odrą odbył się wyjątkowo 5-6 września, w nieco zmienionej lokalizacji – przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. Impreza zgromadziła ponad 100 wystawców z całej Polski i z zagranicy. Nie zabrakło stałych punktów programu, takich jak targi turystyczne MARKET TOUR, Aleja Produktów Tradycyjnych, Wielkie Gotowanie, Jarmark Rozmaitości czy atrakcje dla dzieci. Od kilku lat w piknikowy krajobraz wpisuje się Festiwal Smaków Food Trucków i Strefa Browarów Rzemieślniczych. Nowością były Jarmarki Sztuki i Rękodzieła, które zawitały na zadrzewionych alejkach. Piknikową scenę zastąpiło Studio Rotunda tworzone wspólnie z portalem wSzczecinie.pl. Na ogromnym telebimie ustawionym w centrum festiwalu mogliśmy obejrzeć wywiady z zaproszonymi gośćmi i relacje na żywo z terenu imprezy.

TARGI TURYSTYCZNE MARKET TOUR – turystyka ramię w ramię z edukacją

To była już 29 edycja targów MARKET TOUR. Swoje stoiska przygotowały zarówno miasta z całej Polski, uzdrowiska i obiekty SPA, organizacje turystyczne, jak i przewoźnicy czy obiekty związane ze sportem i podróżami. Mogliśmy skorzystać również z oferty edukacyjnej. Małopolska – region partnerski, zachwycała bogactwem kolorów. „Jesteśmy naszym kamperem małopolskim razem z Krynicą-Zdrój, z flisakami. Na naszym stoisku można wygrać czerwone małopolskie korale” – mówi Paweł Mierniczak – „Przybliżymy Państwu chyba najbardziej znaną melodię polską, czyli hejnał krakowski. Zabrzmi z wieży muzeum, a później liczymy na to, że mieszkańcy Szczecina będą chcieli usłyszeć na żywo ten hejnał na rynku krakowskim”. W piknikowym Studiu Rotunda rozmawialiśmy o wypoczynku w miastach, które wystawiały się w naszych alejkach – Olsztynie, Toruniu i Gorzowie Wielkopolskim. Swoją ofertę przedstawiła również Świdnica oraz miasto gospodarzy – Szczecin. Choć w tym roku przyjazd gości z zagranicy był utrudniony, udało nam się ugościć przedstawicieli Gran Canarii. Tak Magda Adamczyk mówi o hiszpańskiej wyspie: „Możemy sobie poleżeć, jest co pozwiedzać, można bardzo aktywnie spędzić czas, jest też bardzo dużo miejsc takich, które można odwiedzić pod kątem zwiedzania zabytków, historycznych miasteczek”. Zainteresowani turystyką uzdrowiskową i relaksem w SPA mogli odwiedzić stoiska Villi Cottonina, Uzdrowiska Kamień Pomorski i Kompleksu Wczasowo-Rehabilitacyjnego Jantar-SPA. Nie mogło zabraknąć przedstawicieli Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 i organizacji turystycznych – Małopolskiej OT, Zachodniopomorskiej Regionalnej OT, a także lokalnych OT – LOT w Toruniu, LOT w Mielnie i LOT „Serce Kaszub”. Jak co roku, oczy cieszyło wyjątkowe drewniane stoisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – „Wypoczywaj na wsi”, promujące agroturystykę. Do uprawiania sportów ekstremalnych zachęcało centrum wspinaczkowe Big Wall. Tym razem postanowiliśmy połączyć targi turystyczne z ofertą edukacyjną i atrakcjami dla najmłodszych. Na stoisku Discover Pomerania prowadzono quiz wiedzy o Pomorzu Zachodnim, gmina Złotoryja pokazała jak płucze się złoto, Pomerania Fun Park zaprezentowała największy rodzinny park rozrywki w regionie, firma ICS Solar przygotowała ekowarsztaty, Wody Polskie zorganizowały grę w koło fortuny, a Robopark przyprowadził niezwykłych gości. O edukację europejską zadbał punkt Europe Direct. Ofertę nauki języków obcych przedstawiły szkoły – British School oraz Osiedlowe Szkoły Językowe. Na stoiskach Wiadomości Turystycznych, Zapolu i Optimy można było zapoznać się z wydawnictwami turystycznymi i ofertą usług drukarskich. Czymże byłaby turystyka bez transportu? Jego reprezentację tworzyły przewozy promowe Unity Line oraz Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej ze swoimi retro busami.

WIELKIE GOTOWANIE i kwaśnica z samiuśkich gór

Regionem partnerskim Pikniku nad Odrą i Wielkiego Gotowania była Małopolska, nie mogło więc zabraknąć typowo góralskiej potrawy. Już od 4:00 rano pod ogromnym kotłem palił się ogień, na którym wrzało 2 500 litrów kwaśnicy. Do jej ugotowania wykorzystaliśmy niemal pół tony kiszonej kapusty. W trakcie gotowania nasz kucharz, Krzysztof Górski, opowiedział co nieco o historii zupy i użytych składnikach: „Są różne teorie na temat kwaśnicy. Niektórzy mówią, że kwaśnica to była taka zupa postna, typowo postna, nawet boczku tam nie było, tylko woda z kapusty, ziemniaki i to wszystko (…). Kwaśnica wyewoluowała i też już jest zupą elegancką i wręcz w górach poszukiwaną. W zasadzie to chyba już nie ma restauracji, w której by nie serwowano kwaśnicy”. Pierwsze porcje tradycyjnie zostały rozdane przez gospodarzy – Wicemarszałka Województwa Zachodniopomorskiego – Olgierda Kustosza, Dyrektora Małopolskiej Organizacji Turystycznej – Pawła Mierniczaka oraz Prezesa Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Turystyki ZART – Wojciecha Helińskiego. Tym razem potrawa z Wielkiego Gotowania była serwowana przez całe dwa dni. Nasz partner – Netto, przygotował również coś dla najmłodszych miłośników gotowania – setki fartuszków Masterchef Junior, które zostały rozdane w trakcie imprezy.

ALEJA PRODUKTÓW TRADYCYJNYCH – regionalne produkty z Pomorza Zachodniego i Wielkopolski

Turystyka wiąże się nie tylko ze zwiedzaniem nowych miejsc i zabytków, ale także poznawaniem produktów regionalnych, nowych potraw i poszukiwaniem niespotykanych nigdzie indziej smaków. W tym roku podczas Pikniku nad Odrą nie zabrakło przedstawicieli Wielkopolski, którzy na swoim stoisku prezentowali tradycyjne przetwory. Jak co roku, gościliśmy również wystawców z Pomorza Zachodniego. W uroczych drewnianych domkach można było nabyć regionalne miody, wina czy paprykarz z dorsza.

ROZMAITE JARMARKI – piknikowe pamiątki i atrakcje dla dzieci

Piknik nad Odrą od lat przyciąga spacerowiczów, rodziny z dziećmi i grupy przyjaciół. To festiwal, na którym każdy znajdzie coś dla siebie – nie inaczej było w tym roku. Dzieci chętnie korzystały z przygotowanych atrakcji, dmuchanych zamków oraz stanowisk z kolorowymi warkoczykami i tymczasowymi tatuażami. Jarmarki Sztuki swoją różnorodnością zachęcały do zakupu rękodzieła. W jarmarkowych alejkach można było znaleźć słodkie i słone przekąski, biżuterię, kosmetyki, wyroby z drewna i skóry, ceramikę, zabawki i szczecińskie pamiątki. Dzięki partnerowi Pikniku – Lotto, dorośli mogli spróbować szczęścia w grach losowych.

PIKNIK NAD ODRĄ – kuchnie świata i alkohole kraftowe

Centrum festiwalu wypełnił Festiwal Smaków Food Trucków i Strefa Browarów Rzemieślniczych. Restauracje na kółkach serwowały potrawy ze wszystkich stron świata. Uczestnicy mogli spróbować amerykańskich hamburgerów i pastrami, meksykańskich quesedilli i burrito, azjatyckich bułeczek bao, czy włoskiej pizzy. Miłośnicy słodkości chętnie ustawiali się w kolejkach przy owocach w czekoladzie i churrosach. Na tarasie Wałów Chrobrego stoiska rozstawiły browary z całej Polski. Przy pięknym widoku na Odrę można było skosztować piw warzonych w różnych stylach – od lagerów, pszenicznych, przez IPĘ, kwaśniejsze soury i piwo marcowe, po piwa ciemne, portery.

Choć tym razem festiwal inaugurował raczej rozpoczęcie jesieni niż wiosny, to z całą pewnością zostanie zapamiętany przez wystawców i odwiedzających. Nie zwalniamy tempa i szykujemy się do edycji 2021, a tak tegoroczny Piknik nad Odrą podsumowuje Prezes Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Turystyki – Wojciech Heliński: „Chcielibyśmy wrócić jednak do tego terminu majowego, czyli drugi weekend maja, który od kilkunastu już lat w Szczecinie przyjął się dla tej imprezy. Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda się go zrealizować w tej formule, natomiast również myślimy o jakiejś formule edycji jesiennej, gdyż ona też jest pożądana i może znaleźć swoje miejsce tutaj w Szczecinie”.

piknik nad odrą odra międzynarodowe targi turystyczne szczecin polska market tour
piknik nad odrą odra międzynarodowe targi turystyczne szczecin polska market tour
Targi Turystyczne Market Tour
piknik nad odrą odra międzynarodowe targi turystyczne szczecin polska market tour
piknik nad odrą odra międzynarodowe targi turystyczne szczecin polska market tour
Targi Turystyczne Market Tour